مسئول اطللاع رسانی نخستین همایش یزدشناسی نکوداشت استاد ایرج افشار در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی یزد فردا بیان داشت: نخستین همایش یزدشناسی و نکوداشت استاد ایرج افشار پنجشنبه این هفته در شهر تاریخی یزد برگزار می شود.

علیرضا صادقی افزود: این مراسم توسط انجمن چارسوق کویراردکان، بنیاد میبدی و انجمن دوستداران و حافظان خشت خام و با مشارکت: استانداری یزد، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد،سازمان اسناد و کتابخانه ملی شعبه یزد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، اداره امور کتابخانه ها یزد، شهرداری یزد، شهرداری اردکان، آژانس ماهور گشت، روزنامه شرق و پایگاه خبری تحلیلی یزد فردا و محل برگزاری آن آمفی تئاتر فرهنگیان واقع در صفائیه
، خیابان عدالت  می باشد.

وی بیان نمود: از آنجا که یکی از موضوعات مورد پژوهش و تحقیق استاد افشار یزدشناسی و تصحیح متون خطی مرتبط با تاریخ این خطه بوده است، فعالان فرهنگی یزد همت خود را صرف این موضوع کرده اند تا یاد و خاطره بزرگ ایران شناسان را با برگزاری نخستین همایش یزدشناسی گرامی بدارند.
وی افزود:همچنین در این همایش یک روزه تعدادی از پژوهشگران و یزدشناسان به بیان سخنانی پیرامون آثار و شخصیت استاد ایرج افشار در نشست نخست و همچنین در نشست دوم به ارائه دیدگاههای خود پیرامون ضرورت ها، چالشها و آینده مباحث یزدشناسی در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ، تاریخ، مفاخر، جغرافیا و ... می پردازند.

آقایان:حسین مسرت، سید فرید قاسمی، سید حجت الحق حسینی با موضوع پژوهشهای یزدشناسی استاد افشار، مروری بر زندگی و آثار استاد افشار، ایرج افشار و نسخه شناسی به ایراد سخن خواهند پرداخت.

همچنین در این مراسم محمدحسین پاپلی یزدی، مدرس و پژوهشگر ایرانی در رشته جغرافیا درباره جغرافیای یزد، کاظم مدرسی درباره مفاخر و مشاهیر یزد، سمسار یزدی درباره قنات های یزد، دکتر محمدرضا اولیاء استاد دانشگاه درباره بافت تاریخی و معماری یزد، آقای سید عبدالعظیم پویا پژوهشگر یزدی درباره تاریخ یزد، و خانم صدیقه رمضانخانی پژوهشگر یزدی درباره فرهنگ و مردم شناسی یزد سخنرانی می کنند.
    

در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از کتابهای استاد ایرج افشار در حوزه یزد و همچنین نمایشگاه عکس از این چهره ماندگار برگزار می شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا